Thursday, May 12, 2011

tips untuk memotong KUKU

Assalamualaikum..rasenye agak lame saya x meng-update blog nie..hehe..

hari ini hari Khamis..umat Islam di sunatkan memotong kuku pada hari Isnin, Khamis dan Jumaat..
Kali ini saya ingin berkongsi ilmu tentang tips atau cara untuk memotong kuku..
erm..bunyi nyer agak remeh dan enteng..dan mungkin ramai yang dah tau tentang tips ini..tapi x mengapalah..tugas kita sebagai manusia di muka bumi ini di beri tanggungjawab oleh Allah Taala untuk menjadi khalifah di muka bumi..

" Berpesan-pesanlah kita ke arah kebaikan.. "

Tips untuk memotong kuku:-

1.) Sediakan penyepit kuku/ pengetip kuku yang tajam.
*Penyepit kuku yang tumpul akan membuat kuku kita tidak rata dan potongan kuku akan menjadi tajam.  Selain itu, permukaan kuku yang tidak habis di potong sangat memudaratkan, dan mungkin boleh menyababkan penyakit cagu. Iaitu kuku yang tersepit di antara daging di bahagian jari.

2.) Sebelum memotong kuku, cuci tangan terlebih dahulu bersih-bersih.  Untuk langkah yang terbaik rendamkam tangan anda dalam air selama 15 hingga 20 minit untuk proses memotong kuku. Lap kuku anda sehingga kering dan sedia untuk memotong kuku.
* Apabila kita merendam tangan kita di dalam air, kuku kita akan menjadi lembut dan mudah untuk di potong.  Kuku kita tidak akan bertaburan semasa di potong ketika ia dalam keadaan lembab basah.

3.) Potong kuku kita mengikut lawah arah jam. Mulakan dengan jari telunjuk kanan, jari tengah, jari manis, dan jari kelingking. Kemudian di ikuti dengan jari kelingking kiri, jari manis, jari tengah, jari telunjuk, diikuti dengan ibu jari kiri dan di akhiri dengan ibu jari kanan.
* Kita di sunatkan untuk mengamalkan memotong kuku mengikut lawan arah putaran jam.
* Sila klik di sini untuk maklumat lanjut. [ KLIK ]
** Adab untuk memotong kuku jari kaki tertera pada image tersebut.

4.) Selepas anda habis memotong kuku, kutip kuku anda dan buang lah ia ke atas tanah.
* Untuk menjaga kesuburan kuku kita.  Sama juga dengan rambut, tanam atau buang rambut di atas tanah untuk menjaga kesuburan rambut kita.  Manusia berasal dari tanah, dan tanah jua lah yang menjadi tempat persemadian kita kelak.

5.) Jangan potong kuku pada waktu malam.
* Betul atau tidak? Menngikut kajian sains, waktu malam adalah waktu tubuh badan, mata, otak untuk berehat. Oleh itu, bila kita potong kuku pada waktu malam akan menggangu waktu rehat kuku kita. (^_^)

Barakallah..

selamat beramal.. (^_^)

No comments: