Thursday, April 28, 2011

anti-clockwise dan KUKU

Assalamualaikum dan selamat pagi Jumaat (entry ini ditulis pada hari Jumaat [^_+] yea kawan-kawan ) ..bersyukur kita ke hadrat Ilahi kerana hari ini kita masih lagi berkesempatan untuk bersua..
Di pagi Jummat yang mulia ini, saya ingin berkongsi gengan sahabat-sahabat semua tentang anti-clockwise dan KUKU..

apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan anti-clockwise..?

Baiklah, mari kita kaji satu persatu..

  1. Bile kita sebut perkataan "anti" bermaksud vice versa @ sebaliknya.
  2. Time zaman-zaman sekolah menengah dulu kita belajar Matematik. Cikgu cakap anti-clockwise tu lawan arah jam. Cikgu, cakap kalau keluar soalan macam tu kena faham dulu, baru jawab.
  3. Kalau jawab soalan transformation, anti-clockwise untuk 180° akan menjadi -180°.. huhu..ni refresh balik nie ape yang belajar time sekolah menengah.. :)
  4. Selain itu, sila sambung pembacaan anda di blog saya. ^_+
Then, mari kita kaji tentang KUKU..

  1. Ada tak di antara kita yang suka sangat gigit kuku..? Mesti ada kan..? dan gigit kuku nie dah jadik macam habit dalam kehidupan seharian.
  2. Sebenarnya tak elok gigit kuku tau, kawan-kawan. Mengikut kajian Sains, gigit kuku dapat membantutkan perkembangan kuku kita. Selain itu, gigi kita sendiri terdedah dengan kuman. Punca penyakit adalah dari kuman. Dalam Islam pula, menggigit kuku boleh membuatkan kita sukar mencari rezeki. Sila klik SINI.

ISLAM dan Kemudahan

Islam itu mudah, Islam memudahkan umatnya untuk beribadah kepadaNya dengan mudah. Setiap perbuatan (amalan)  hendaklah di niatkan Lillahi Taala.

Kaitan antara ISLAM dan clockwise

  • "...apabila membancuh sebarang minuman ataupun makanan, hendaklah dikacau mengikut arah putaran lawan jam..."
 [ PERHATIKANLAH, PUTARAN TAWAF KAABAH, PUTARAN BUMI, PUTARAN CAKERAWALA, PUTARAN ARUS ELEKTRIK & BANYAK LAGI, SEMUANYA PUTARAN LAWAN JAM ]

1. sebagai contoh yang benar-benar berlaku. Ketika itu saya menolong mak buat kek. Telur, tepung, gula dan margerin perlu dikacau sehingga sebati. Mak menyuruh saya untuk kacau ke semua bahan-bahan itu. Lalu, saya teringat kata-kata ustaz supaya kacau minuman, makanan mengikut arah lawan jam dapat mencerdaskan minda. Kemudian, saya pun ikutlah kata-kata ustaz. Setelah kek telah siap di masak, rasa kek itu BERBEZA. Rasanya sangat sedap jika nak dibandingkan kacau bahan-bahan dengan putaran yang biasa(kanan ke kiri). Subhanallah..

Nampak kan..? kita ikut sunnah, masak kek yang simple-simple pun jadik sedap dan enak.

2.  Contoh yang kedua, cuba tulis angka 8, sekarang!
Perhatikan cara anda menulis angka 8..
mula dari kanan ke kiri ATAU kiri ke kanan..??
mana arah lawan jam..??

 (^_+)

Kanan ke kiri la kawan-kawan ..

3.  Contoh yang ketiga pula. Sebagai orang Melayu yang beragama Islam kita seharusnya berasa bangga dengan gaya sistem tulisan kita. Kerana Bahasa Melayu merupakan satu-satunya bahasa yang menggunakan 2 Sistem Tulisan iaitu Tulisan Rumi dan Tulisan Jawi. Marilah kita sama-sama memartabatkan Tulisan Jawi..
Hebat kan..
Tulisan Jawi juga menggunakan anti-clockwise. Iaitu dari kanan ke kiri.

Maha Suci Allah..sesungguhnya Engkaulah yang Mengetahui setiap kejadian alam ini.



"...bila hendak memotong kuku tangan, mulailah dgn jari telunjuk tangan kanan seterusnya jari tengah, jari manis, jari kelingking, kemudian sambung dgn jari kelingking tangan kiri, jari manis, jari tengah, jari telunjuk dan ibu jari dan diakhiri dgn ibu jari tangan kanan..."

"...bila hendak memotong kuku kaki pula, mulailah dgn memotong kuku jari kelingking kaki yang kanan, seterusnya bergerak ke kiri satu persatu, berakhir dgn kuku jari kelingking kaki kiri..."
[ BERNIAT MENCONTOHI RASULULLAH S.A.W, SUNAT DIPOTONG KUKU PADA HARI ISNIN, KHAMIS & JUMAAT ] 

Barakallah..

7 comments:

Najah SHakiLa said...

best2x..TQ aDAH..=)

Adah..oh, Adah.. said...

welcome..

(^_+)

mcm ni lah said...

patut le kuih kodok mak saye sedap sebab dia bancuh guna anti clock wise

Adah..oh, Adah.. said...

kuih kodok tu yg mane ek..?? yg mcm jeli2 tu ae,,,?? huhu ..

mmg sedap klo kite buat ikut sunnah.. (^_+)

afifah said...

best la fakta nih..baru perasan yg ikot tu.!! haha..senang la aku nak potong kuku ikot sunah lepas..sbb aku selalu lupa turutan dye..huhu..


Segmen AKU mengenali blogger/kawan.. :)

Anonymous said...

apabila membancuh sebarang minuman ataupun makanan, hendaklah dikacau mengikut arah putaran lawan jam....

menurut ayat nih, awk guna putaran ikut jam memasak kek... tapi ayat nih merujuk ke pada arah lawan jam... sila terangkn

Adah..oh, Adah.. said...

anonymos: sori, xperasan..maksud saya arah putaran lawan jam..da edit post ni..terima kasih sebab prihatin.. :)